Butiksrenovering

Nyligen renoverade vi en inredningsbutik här i staden och när det gäller butiksrenovering är det ofta andra saker man behöver tänka på jämfört med att renovera ett hem. Saker ska visas upp, locka till köp och innan dess ska folk ha blivit tillräckligt intresserade för att ens gå in i affären. Olika typer av butiker har dessutom olika behov. En klädbutik behöver till exempel avsätta en del av ytan för provrum. Matbutiker och elektronikbutiker har behov av framdragen el till frysboxar och för att visa upp hur olika datorer ser ut och fungerar.

Sedan finns det lite andra grundläggande saker att tänka på när man ska renovera sin butik. Viktigast av allt är att ha en plan innan du börjar.

De ekonomiska aspekterna av en renovering är ett bra ställe att börja på och den första frågan som ska besvaras är den om hur mycket pengar du har att röra dig med. Beroende på hur stor din renovering planeras att bli så uppstår en annan ekonomisk fråga – kommer du att förlora några intäkter om renoveringen eventuellt gör dig tvungen att stänga butiken över en tid? Hur påverkar det verksamheten? När du har svaren på de här frågorna så vet du lite mer vilket svängrum du har.

En annan sak som är viktig att veta rätt tidigt i processen är vilka väggar som är bärande. När du vet det så förstår du också vilka möjligheter ditt utrymme har.

En annan aspekt är den efterkommande skötseln av butiken. Vissa saker kan verka ascoola på pappret, men i verkligheten kanske det kostar mer jobb att hålla efter. Det kan gälla skötsel av växter, alla saker som har med vatten att göra och så vidare. Om du har en galen idé kan det vara bra att få ett perspektiv från någon som arbetar med butiksstädning till exempel.

Sedan kommer vi till de roliga bitarna. Designen. När det gäller design är det alltid bra att utgå från kundperspektivet. Vad ska locka kunden att komma in i butiken. Vad ser personen när den väl kommer in i butiken? Varför inte göra en kundundersökning innan renoveringen. På det sättet kan du få feedback av kunderna om hur det uppfattar butiken idag. Vad saknas och vad gillar dem?

Ett klassiskt trix är att locka människors nyfikenhet genom att försöka engagera deras sinnen så mycket som möjligt. Det handlar om kanske främst om synen, hörseln, smaken, lukten och känseln. Allt är givetvis beroende på vilken typ av butik du har. Smak är troligtvis inte lika viktigt om du driver en klädbutik. Här kan du hitta mer inspiration till hur du kan jobba med det här.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

13 + tretton =